داستان آموزنده نیش زنبور و مار/ تاثیر تر‌س‌های ما بر زندگی و موفقیت.

روزی زنبور و مار با هم بحثشان شد. مار گفت: «انسان‌ها از ترس ظاهر خوفناک من می‌میرند نه به خاطر نیش زدنم.»

اما زنبور قبول نکرد. مار برای اثبات حرفش با زنبور قراری گذاشت. آنها رفتند و رفتند تا رسیدند به چوپانی که در کنار درختی خوابیده بود. مار رو به زنبور کرد و گفت: «من او را می‌گزم و مخفی می‌شوم و تو در بالای سرش سر و صدا ایجاد کن و خود نمایی کن.»

مار نیش زد و زنبور شروع به پرواز کردن در بالای سر چوپان کرد. چوپان فورا از خواب پرید و گفت: «ای زنبور لعنتی» و شروع به مکیدن جای نیش و تخلیه زهر کرد. مقداری دارو بر روی زخمش قرار داد و بعد از چند روز بهبودی یافت.

مدتی بعد که باز چوپان در همان حالت بود، مار و زنبور نقشه دیگری کشیدند. این بار زنبور نیش می‌زد و مار خودنمایی می‌کرد. این کار را کردند و چوپان از خواب پرید و همین که مار را دید از ترس پا به فرار گذاشت و به خاطر وحشت از مار دیگر زهر را تخلیه نکرد و ضمادی هم استفاده نکرد. چند روز بعد چوپان به خاطر ترس از مار و نیش زنبور مرد.

برخی بیماری‌ها و کارها نیز همین گونه هستند. فقط به خاطر ترس از آنها، افراد نابود می‌شوند یا شکست می‌خورند. بیماری سرطان از جمله بیماری‌هایی است که دلیل عمده مرگ و میر بیمارانش باخت و تضعیف روحیه آنان است.

ترس، یکی از عوامل اصلی عدم رشد انسان‌هاست. ما ترس‌های مختلفی داریم، مثلا ترس از شکست، ترس از جدایی، ترس از تنهایی، ترس از بیماری و… ترس در بسیاری از موارد ریشه در طرز فکر و باورهای عمیق ما در مورد زندگی دارد.

گاهی اوقات ما در زندگی‌مان به بدترین شرایط عادت می‌کنیم و به‌خاطر ترس از تغییر و بدتر شدن وضعیت‌مان، برای بهبود حال‌مان هیچ کاری نمی‌کنیم.

ترس، تنها یک درمان دارد آن‌هم مواجه شدن با آن است. اگر کمی دقیق‌تر به آدم‌های اطراف‌تان نگاه کنید، متوجه خواهید شد که تنها افرادی توانسته‌اند زندگی‌شان را تغییر دهند، رشد کنند، بر بیماری‌شان غلبه کنند یا به اهداف‌شان برسند، که با ترس‌های خود مواجه شده‌اند.

اغلب اوقات ترس‌های ما، زمین‌گیرمان می‌کنند، نمی‌گذارند پیشرفت کنیم، زندگی‌مان را از نو بسازیم و حال‌مان خوب باشد. پس اگر واقعا می‌خواهید زندگی‌تان تغییر کند، باید با ترس‌های‌تان مواجه شوید، راه دیگری ندارید. برای پیشرفت همیشه گزینه‌ای را انتخاب کنید که بیشتر شما را می‌ترساند زیرا این دقیقاً همان چیزی است که به شما در رشد کمک می‌کند.

برای مطالعه آخرین مطالب ما در زمینه روانشناسی، پیج ما را در اینستاگرام دنبال کنید👇👇

https://instagram.com/sherko_psychology

منتشرشده توسط

رحمان احمدیانی

دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی؛ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *